פנחס רוטנברג

[fusion_title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]”הזקן מנהריים” (1879-1942)[/fusion_title]

מהפכן רוסי מהמפלגה ה”סוציאל- רבולוציונית”, ממנהיגי הישוב העברי ומייסד חברת החשמל. נולד בעיירה רומני שבאוקראינה , אחרי לימודים ב”חדר” ובבית-ספר תיכון, למד הנדסה במכון לטכנולוגיה בסנט – פטרבורג, הוסמך כמהנדס והצטרף לשורות המהפכנים הרוסיים שפעלו להפלת הצאר ניקולאי השני. לאחר שנעצר ושוחרר, נמנה בהיותו בן 26 ,עם ראשי המהפכה הרוסית הראשונה ב-1905 . מעשיו בקרב המהפכנים נותרו עלומים. בעיקר, מעורפל תפקידו בחיסולו של הכומר גאפון, ששימש כסוכן כפול . לאחר דיכוי המהפכה נאלץ רוטנברג להימלט מרוסיה, ובין השנים 1915-1907 התגורר באיטליה, שם למד הנדסה והתמחה בבניית סכרים. בשנת 1917 עם נפילת הצאר חזר לרוסיה, והיה אחד מראשי השלטון החדש. בשובו לרוסיה נתפס לרעיון הציוני והחל בהקמת “הגדודים העבריים” יחד עם חברו יוסף טרומפלדור. בשנת תרע”ט ( 1919 (עלה לארץ והיה מראשוני ומראשי “ההגנה” . בשנת 1921 לאחר מאבקים רבים קיבל מהבריטים את הזיכיון להפקת חשמל מימי הירדן והירמוך . בשנת 1923 ייסד את חברת החשמל והקים תחנות ראשונות בתל אביב בחיפה ובטבריה. בשנים 1932-1928 הוקמה תחנת הכוח בנהריים , הנחשבת למפעל חייו . הפועלים שעבדו עמו במשך חמש שנים בתנאים קשים והעריכו אותו מאד שרו לו את השיר שחיבר מרדכי זעירא: “הזקן, זקן, הזקן מנהריים, הוא הקים את המפעל. לא היה שם כלום, לא היה, היו רק מים ועכשיו שם לב חשמל”. בזמן מאורעות תרפ”ט עמד בראש ה”וועד הלאומי” והיה בין היחידים ממנהיגי הציונות ששהה באותו זמן בארץ. בשנת 1940 נבחר בשנית לעמוד בראש ה”וועד הלאומי” אך היה אנוס לפרוש בשל מחלתו. נפטר בי”ד בטבת תש”ב ביום של שלג כבד. לא השאיר אחריו ילדים , בשנות חייו האחרונות הקדיש מזמנו ומכספו למען עתיד הנוער הישראלי. ביתו שבחיפה נתרם ע”י המשפחה לעיריית חיפה ומשמש כמקום לפעילות חינוכית לבני הנוער בעיר.
בצוואתו ביקש להיקבר בהר הזיתים בין האנשים העמלים והצנועים ,לומר עליו קדיש , לא לעשות לו הספדים , לא לשים זרים על קברו , לא לכתוב על מצבתו ולא לקרא שכונות ורחובות על שמו.

0 0 votes
דירוג מאמרים
הירשם
הודע על
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

תוכן עניינים

חפש קבר

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט