חידת החודש- סיון תשע”ב

[fusion_title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]חידת החודש- סיון תשע”ב[/fusion_title]

נכד לראשון, שגדל בבית אבי הראשון.
בפרדסו נטע גנים מפרי ראשונים,
והשלים מלאכת המפורסם בשליחים.
“בודד כנזיר אלקים קדמון”,
תיאור עבודתו באוסף אשר בקיטונו,
ובפינת בית הכנסת מצוי זכרו.

 

פתרון חידת חודש אייר אברהם משה לונץ

את הראשונה הקים בצעירותו,
יחד עם ישראל דב פרומקין ייסד לונץ את הספרייה על שם משה מונטיפיורי, שהייתה הספרייה הציבורית הראשונה בירושלים, ונסגרה כעבור זמן קצר.

ולשורותיה הוסיף דבר בעתו (עטו).
השתתף ב”עטו” בעיתון החבצלת  של י.ד. פרומקין כמו גם בעוד עיתונים – לימים אף ערך ופרסם ביטאונים משלו. המפורסם בהם “ירושלים” – שנתון לידיעת ארץ ישראל. במשך עשרים שנה עד מותו פרסם את “לוח ארץ ישראל” מעין אלמנך ספרותי.

תיאר בספריו מה שלא ראתה עינו,
ראייתו לקתה בהיותו בן 23 והוא נסע לווינה ולפריז לשם ריפוי, אך מאמצי הרופאים עלו בתוהו, והוא התעוור כעבור שנתיים. למרות זאת הוציא לאור מדריך טיולים למבקרים המתאר את הארץ.

אך תיירים הוביל במקלו.
במילים אלו מתאר ש”י עגנון את דמותו בספר “תמול שלשום”:”הולך הדוקטור מזי”א אצל חולה, כשהוא רכוב על חמור, רץ החמור למקום שמתבקש. הטה אותו מזי”א לצד שכנגד, לפי שראה את לונץ מהלך עם תייר ומראה לו במקלו כל שראוי לאדם בירושלים לראות, שלונץ בקיא בשבילי ירושלים יותר מכל אנשי ירושלים, אף על פי שהוא סומא בשתי עיניו”.

את חיידק המסעות הוריש לנינו,
נינו הוא הנוסע וכותב המסעות מר דנדן בולוטין שפרסם את מסעותיו בכתב העת מסע אחר.

ומדריסה של גמל הוקם המוסד בביתו.
בית חינוך עיוורים הוקם בעקבות פגיעת גמל בילד עיוור. הילד נלקח כשהוא פצוע לחנותו של נחום נתנזון שהיה סוחר בעיר העתיקה. בגלל התקרית נחום נתנזון יזם הקמה של מסגרת חינוכית לילדים עיוורים וליקויי ראייה. הוא צירף למשימה את לונץ אשר במשך תקופה ארוכה שכן המוסד בביתו. המוסד שכן בבית ברחוב מונבז המופיע בתמונת כתב החידה- היום שוכנת במקום עמותת “משכן הראיה”.

הזוכה בספר מחקרי עיר דוד הוא יעקב ליבנה מפרדסיה.

0 0 votes
דירוג מאמרים
הירשם
הודע על
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

תוכן עניינים

חפש קבר

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט