אותר קברו של הרב הראשי של בולגריה, הרב גבריאל מירקאדו אלמושנינו

אותר קברו של הרב הראשי של בולגריה, הרב גבריאל מירקאדו אלמושנינו

בין אלפי הקברים שנהרסו בתקופה הירדנית, נכללו גם קבריהם של אנשי שם, שגם אם לא רבים שמעו עליהם היום, הם הותירו את רישומם על בני תקופתם. אחד שכזה היה הרב גבריאל אלמושנינו, רבה של קהילת סופיה לפני כ130 שנה. על תהליך איתור הקבר והקמת המצבה המחודשת מספר מרדכי מוטולה:
במסגרת המחקר שלי על מקום קבורת גדולי ישראל מכל הדורות שנקברו בהר הזיתים, פעמים רבות אני מעיין בספרי תיעוד וביבליוגרפיה על גדולי ישראל, כמו לדוגמא הספר “תולדות חכמי ירושלים” של רא”ל פרומקין, וכן הספר “יהודי המזרח בא”י” של מ.ד. גאון.
כך נתקלתי בשמו של הרב גבריאל מירקאדו אלמושנינו זצ”ל רבה של בולגריה ועוד, שנאמר כי עלה לא”י ונפטר בה בשנת תר”ן. בדיקה מהירה בפנקסי פרנס שברשותי העלתה כי הרב אכן נטמן בהר הזיתים בתאריך כ”ה טבת תר”ן (13/06/1890). גם המיקום של קבר הרב ז”ל היה ידוע לי ע”פ האמור בפנקס, כי הוא בבוראק, מקום סלעים, לרגלי ח”ר שלמה יוסף.
כל מי שמכיר את הר הזיתים, ומתמצא במושגי פרנס יודע לזהות בנקל את חלקת בוראק, היא החלקה שמעל לכביש דרך יריחו, אך “מקום סלעים” הוא מושג נרחב למקום שהיה בזמנו מקום מלא בסלעים [מה שכיום לאחר השיקום כבר לא ניכר] אך הסימן הגדול היה קברו של הרב שלמה יוסף זצ”ל שאת קברו הכרתי זה מכבר [במסגרת המחקר הנזכר]. מה שנותר היה לבדוק אם אכן קברו של הרב אכן נמצא שם.
בדיקה מול מרכז המידע של הר הזיתים [אין לי אינטרנט לבדוק את זה], העלתה כי אין שום מצבה של שמו של הרב, וכי למרגלות קברו של ר’ שלמה יוסף יש אכן קבר ללא מצבה.
אלא שעדיין, בזהירות מתבקשת, היה צריך לדעת כי אכן קברו של הרב שלמה יוסף נמצא במקומו, וכן המצבות שבשורת הרב. לצורך כך עיינתי בפנקסי מכירת הקברים של החברא קדישא, [שחלקם הגדול כבר הוקלד ע”י] שם מצאתי מספר רישומים שאכן העידו על שורת קבורת הרב ז”ל, כך קברו של שמואל חולו הוא בשורת הרב גבריאל אלמושנינו ז”ל, וליד אשתו, ולרגלי בוליסה די סיד.
זה לשון הרישום מפנקס מכירת הקברים:

פנקסי פרנס

פנקסי פרנס

הרישומים של אברהם בוטון ואשתו כבר נתנו תמונה ברורה יותר, לפי האמור בפנקס מכירת הקברים הרי שאברהם בוטון קנה את קברו לצידו של הרב גבריאל מירקאדו אלמושנינו זצ”ל. ואף הוא קבור למרגלות הרב שלמה יוסף, [מה שאומר שלמרגלות הרב היו 2 קברים שענו להגדרה “למרגלות הרב שלמה יוסף”]. מה שיצר את התרשים הבא:

תרשים מקום הקבורה

תרשים מקום הקבורה

לאחר שהתרשים נבנה, הוא נשלח אל הרב משה אקרמן שליט”א [ידי”נ הפועל ללא לאות לאיתור הקברים בהר הזיתים, ואשר יחד עם אנשי המרכז מידע אנו מהווים חוט משולש באיתור קברים בהר הזיתים] שעלה למקום ואיתר את כל הממצאים, [קברו של הרב שלמה יוסף למראשות קבר ללא מצבה, וכן קברו של אברהם בוטון ואשתו שמחה ועוד ממצאים].
היה זה בשנת תשע”ה, בחודש כסלו כמדומני.
אלא שהיה צורך למצוא מי שיקים מצבה, ביקשתי מגיסי שיחפש קרובי משפחה של הרב איפה שיוכל [מכיון שכאמור אין לי אינטרנט ואינני מתקרב אליו] הוא חיפש וחיפש, ולבסוף מצא כתבה של נינת הרב זצ”ל בשם נעמי הר ירוק, אשה דתיה, שכתבה באתר חדשות שלה על הרב ז”ל ועל היותה צאצאית שלו. הוא שלח תגובה לאתר, אלא שחוסר תגובה של כמה ימים הביא לבדיקה נוספת של האתר בו התברר כי הכתבות האחרונות בו היו מלפני כשנתיים וכי הוא לא פעיל.
ניסיון חיפוש נוסף העלה כי יש לה פייסבוק [סגור לחברי הקבוצה שלה] אך הוא אמר כי יש אפשרות לשלוח הודעה חיצונית. ביקשתי שיכתוב לה שגיסו [אני] מצא את קברו של הרב מירקאדו אלמושנינו זצ”ל בהר הזיתים, ליצירת קשר ….. [זה היה  ב-11 בלילה] למחרת כשחזרתי מהתפילה ראיתי 3 שיחות שלא נענו [2 של גיסי שאמר לי כי בבוקר כבר ראה תשובה נרגשת מאד של נעמי צאצאית הרב ז”ל מהגילוי הנפלא, תוך ברכה והמון תודות.] את הטלפון הבא עשיתי למספר שהופיע שם, השיחה היתה נרגשת מאד, היא ממש “לא האמינה”, היא חפשה את קברו של הרב מספר שנים, והתייאשה, ולילה [בוקר] אחד נחתה עליה ההפתעה הגדולה הזו, בהתרגשות גדולה היא סיפרה על הרב [פרטים נוספים שאינם מופיעים אצל מ.ד. גאון] ושאלה איך אותר הקבר ועוד.
סיפרתי לה על המפעל הגדול של איתור קברים בהר הזיתים, ועל הדרך בה אותר קברו של הרב ז”ל. בסופו של תהליך די ארוך נתבקשתי על ידה [ובמקביל גם ע”י החברא קדישא לעדת הספרדים בירושלים שהיו שותפים בבניית הקבר והמצבה] לנסח נוסח מצבה לרב זצ”ל.
כאן המקום להוסיף כי במקום קבורתו של הרב, היה שבר מצבה קטן בו נכתב ‘וי להאי שופרא דבלי’ אמנם לא היה בירור כי שבר המצבה הזה הינו שארית ממצבת הרב ז”ל אך מ”מ החלטתי לשבצן בתוך נוסח המצבה כדלהלן:
בס”ד הונחה המצבה במקומה המדוייק.

נוסח המצבה

נוסח המצבה

 

3.5 2 votes
דירוג מאמרים
הירשם
הודע על
guest
1 תגובה
הפופלרים
החדש ביותר הישן ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
יהודית הופמן
יהודית הופמן
22/06/2018 0:43

מחפשת קבר מסוף המאה ה19 בחלקת החסידים גליציה ע”ש משה מרדכי גרטלר
אודה לכם על כל עזרה.

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

תוכן עניינים

חפש קבר

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט