קבר אגריפס הראשון מלך יהודה, חלק א’ מבוא ותאור המצבה

חלק א מבוא ותאור המצבה

מאת: גבריאל ברקאי

המונומנט הקרוי “יד אבשלום” הוא אחד מן השרידים הקדומים הידועים ביותר בירושלים. מצבה זו היא מיוחדת וחריגה באופייה בכל עיר הקברים הירושלמית של ימי הבית השני. מצבת יד אבשלום ממוקמת בצדו המזרחי של נחל קדרון במקום שבו אפיק הנחל הוא הצר ביותר, ומורדותיו תלולים ביותר. המצבה נחצבה ממצוק של סלע מֶלֶכֶּה שבו נחצבו גם מערת קבר הכוהנים מבני חזיר ומצבת “קבר זכריה” הסמוכים לה מדרום. יד אבשלום מצויה מול פינתו הדרומית-מזרחית של הר-הבית, במרחק של כ-130 מ’ ממנו. חציבתו של המונומנט דווקא במצוק סלע המלכה הנוקשה היא משמעותית; הסלע שנבחר הוא מאיכות מעולה, בעוד רבות ממערות הקבורה, ואף חלק מן המפוארות שבהן, נחצבו במסלע רך יותר, בעיקר של תקופת הסנון, שאיכותו ירודה יותר.

איור 1 .מראה מצבת יד אבשלום,

איור 1 .מראה מצבת יד אבשלום,

מצבת יד אבשלום עשויה חמישה חלקים עיקריים: מסד (פודיום) מוגבה; קומה קובייתית חצובה בסלע ומעליה מבנה מרובע; מבנה עגול דמוי תוף; גג חרוטי קעור; קישוט דמוי פרח בראש הגג.

חזית המצבה פונה מערבה לכוון הר-הבית. חלקה התחתון של המצבה נחצב כולו מן הסלע והוא מופרד מן הסלע שסביבו משלושה עברים באמצעות מעברים חצובים בינה לבין המצוק שממנו נחצבה. קירות הסלע המקיפים את המצבה מדרום, מצפון וממזרח מסותתים ומוחלקים למלוא גובהם – 8 מ’ ומעלה.

החלק התחתון החצוב בסלע עשוי כמונולית המופרד מן הסלע מכל עברו ומחובר אליו רק בבסיסו. רעיון חציבת המונולית קיבל את השראתו ללא ספק מן המצבות המונוליתיות של ימי הבית הראשון, שעדיין ניצבו בימי הבית השני במלוא פארן, בצפונו של כפר השילוח של ימינו. המצבה המפוארת ביותר מן המונוליתים הללו היא זו הידועה בכינוי “קבר בת פרעה”, ובסביבתה ידועים לנו כיום שרידי שלוש מצבות מונוליתיות נוספות מימי הבית הראשון (אביגד 1954 :9-36 ;אוסישקין 1986 :47-62 ;143-152 ;165-184 ;236-237 ,ברקאי 2013).

חלקה העליון של מצבת יד אבשלום נבנה בשמונה נדבכים של אבני גזית מוחלקות ומפוארות, והגג החרוטי הקעור נעשה ברובו מגוש אבן יחיד גדול.

בפינה הצפון-מזרחית של המעבר החצוב המקיף את המצבה נחצבה חזית מפוארת ומעוטרת בגמלון מגולף המובילה למערת קבורה. במערה זו היו כנראה תשעה חדרים. מערת הקבורה הזו ידועה בשם “קבר יהושפט”. היא מכילה כוכי קבורה ומקמרים (ארקוסולים) ואף חדרים ללא כל מתקני קבורה, שבהם הקבורה היתה כנראה בארונות אבן (סרקופאגים) ניידים. מערת קבר יהושפט תוכננה ונחצבה כיחידה אחת יחד עם מצבת יד אבשלום.

גובהה הכולל של מצבת יד אבשלום הוא 19.70 מ’, וייתכן שבעבר גובהה היה רב יותר (להלן).

מעל מסד האדן התחתון ישנו סטילובאט, והקומה המרובעת שמעליו מעוטרת בכל צד בשני חצאי עמודים ובשני רבעי עמודים עם בסיסים וכותרות של המערך היוני. בפינות נחצבו אומנות-פינה שאף להן בסיסים וכותרות. מעל לכותרות העמודים נחצב ארכיטרב, ומעליו אפריז של מטופות וטריגליפים של המערך הדורי. המטופות מעוטרות בסדרה של מגנים עגולים השונים זה מזה בפרטיהם. מעל לאפריז הדורי נחצב בסלע כרכוב מצרי העשוי ּכַיִר (אובולו) וקערור (קאווטו), שכמותו נמצא גם בקבר בת פרעה שמימי הבית הראשון ואף בקבר זכריה, שמימי הבית השני. הכרכוב המצרי נחצב מן הסלע הטבעי, ומעליו מתחילה בניית הגזית. הקומה המרובעת הקובייתית מסתיימת בכַּיִר (קימה) ומעליו באה הקומה העגולה הבנויה גזית, שאף היא מסתיימת בכיר. בבסיס הגג החרוטי הקעור עובר סביב המצבה עיטור מגולף דמוי חבל שזור. בראש המצבה מצוי עיטור דמוי גביע בצורת פרח מסוגנן (שושן? לוטוס?) העשוי עלעלי גביע אנכיים. בראשו של עיטור זה חצוב שקע תושבת, שנועד לקביעתו של פריט נוסף החסר כיום (להלן).

בתוך החלק העליון של הקובייה החצובה בסלע, נחצב חדר קבורה פנימי. פתח החדר בנוי אבני גזית, והוא מצוי בצד הדרומי. הגישה אליו היתה באמצעות גשר עץ זמני, שנמתח מן המצוק הדרומי של המעבר המקיף את המצבה. מן הפתח ירדו אל חדר הקבורה במדרגות חצובות בסלע. בקירות הצפוני והמערבי של חדר הקבורה נחצבו שני מקמרים (ארקוסולים), שנועדו כנראה להצבתם של שני ארונות קבורה (סרקופאגים), וכן כוך קטן נוסף. במעלה הקירות של חדר

איור 2 .יד אבשלום ומערת יהושפט,

איור 2 .יד אבשלום ומערת יהושפט,

הקבורה הפנימי נחצב כרכוב במפגש הקירות והתקרה. במרכז התקרה השטוחה גולף בתבליט ריבוע ובו עיטור של פרח דמוי כוכב בעל שמונה קרניים וסביבו ארבעה עיגולים. לפי תכניתו, חדר הקבורה נועד לקבורה חד פעמית ולא לקבורה משפחתית רב-דורית. מעל לכניסה של חדר הקבורה שבתוך יד אבשלום נתגלתה כתובת יוונית מן התקופה הביזנטית המזכירה את השמות זכריה ושמעון (פואש וזיאס 2003). אל תוך חדר הקבורה נפרץ בתקופה מאוחרת חור אמורפי גדול של שודדים, שיתכן שהיה חלון של הנזירים הביזנטים שישבו במקום. פתחו מצוי בחזית החיצונית המערבית. חור זה פגע בעיטורים של חזית המצבה. החלק העליון הבנוי של המצבה סוגר על חלל פנימי אנכי המצוי במבנה העגול ובתחתית החלק הפנימי של הגג החרוטי הקעור.

פתחו ומיקומו של חדר הקבורה הפנימי של יד אבשלום תוכננו ללא ספק על מנת להסתירם ולהקשות על הגישה אליהם.

איור 3 .יד אבשלום, חתך המראה את החדר הפנימי ואת מבנה-העל הבנוי, לפי נ' אביגד. מבט למערב.

איור 3 .יד אבשלום, חתך המראה את החדר הפנימי ואת מבנה-העל הבנוי, לפי
נ’ אביגד. מבט למערב.

 

איור 4 .תכנית מצבת יד אבשלום ומערת יהושפט, לפי נ' אביגד.

איור 4 .תכנית מצבת יד אבשלום ומערת יהושפט, לפי נ’ אביגד.

 

איור 5 .תוכנית משוחזרת וחתך של חדר הקבורה הפנימי ביד אבשלום, לפי אביגד

איור 5 .תוכנית משוחזרת וחתך של חדר הקבורה הפנימי ביד אבשלום, לפי אביגד

 

איור 6 .יד אבשלום, חלקה העליון של המצבה ופירוט חלקי העיטור.

איור 6 .יד אבשלום, חלקה העליון של המצבה ופירוט חלקי העיטור.

 

איור 7 .תכניתה המקורית המשוערת של מצבת יד אבשלום, לפי נ' אביגד.

איור 7 .תכניתה המקורית המשוערת של מצבת יד אבשלום, לפי נ’ אביגד.

 

איור 8 .חדר הקבורה הפנימי ביד אבשלום, מראה למערב לפי נ' אביגד.

איור 8 .חדר הקבורה הפנימי ביד אבשלום, מראה למערב לפי נ’ אביגד.

 

איור 9 .חתך איזומטרי משוחזר של חדר הקבורה הפנימי ביד אבשלום, מבט למערב, לפי נ' אביגד.

איור 9 .חתך איזומטרי משוחזר של חדר הקבורה
הפנימי ביד אבשלום, מבט למערב, לפי נ’ אביגד.

לחלק ב’, תולדות המחקר

0 0 votes
דירוג מאמרים
הירשם
הודע על
guest
1 תגובה
הפופלרים
החדש ביותר הישן ביותר
Inline Feedbacks
View all comments
שי ע
שי ע
16/08/2019 12:46

יש טעות ברישום של הגובה הכולל של המצבה, כתוב 70.19 מ’ במקום 19.70 מ’. יכול קצת לבלבל…

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

תוכן עניינים

חפש קבר

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט